روانشناسی دکوراسیون
اتاق کودکان و نوجوانان قلمروي مخصوص آنان است. آنجا براي آنان همچون جهان بزرگ تصور ميشود. کودکان در اتاقشان بازي ميکنند ، به موسيقي گوش فرا ميدهند ، در روياهاي خود فرو ميروند ، کتاب ميخوانند ، نقاشي مي کنند و . . .
اتاق آنان بايد به گونهاي باشد که حواس و حس کنجکاوي آنان را برانگيزد. از اين رو بهترين فضاها جهت کودکان ميبايست رنگارنگ ، جذاب ، پر مشغله و منظم ، پر نشاط ، با اين حال آرامش بخش و بيخطر باشد .
کودکان و نوجوانان ميآموزند که چگونه در محيط زندگي خويش استعدادها و تواناييهاي طبيعي خويش را به کار اندازند و به عمل محيط چگونه عکسالعمل نشان دهند ، چه نوع تحصيل و شغلي را انتخاب کنند ، در پوشيدن لباس ، سخن گفتن ، نوع تغذيه و همه خواستهاي خود ، محيط را در نظر مي گيرند .
هر کودک و نوجوان از محيط خود تأثير ميپذيرد و خود به محيط اثر ميگذارد اين تأثير و تأثر فرد به محيط و بالعکس موجبات شکل گيري شخصيت را فراهم ميکند وآينده آنها را شکل ميدهد .
از سوي ديگر تا به حال با بچههايي که دچار عارضههايي از قبيل : شب ادراري ، اضطراب ،ترس ، بيش فعالي و يا موارد ديگر هستند برخورد داشتهايد ، آيا تا به حال به اين موضوع توجه داشتهايد که ميتوان بخشي از علت وقوع چنين عارضههايي و يا شايد تثبيت چنين عارضههايي در بچهها مربوط به محيط آنهاست .
اتاق مخصوص بچهها ، قلمروئي است که زمان زيادي را در آن سپري ميکنند و به عبارت ديگر اصلي ترين مکاني است که شخصيت آنان در آنجا شکل گرفته است و از اهميت بسياري برخوردار است .
بي شک مهمترين دغدغه پدرها و مادرها رشد و نمو هر چه بهتر فرزندانشان ميباشد آنان دوست دارند که در آينده فرزنداني موفق ، باهوش، با استعداد و اجتماعي داشته باشند و در اين راستا تلاش ميکنند .
آيا به اين موضوع انديشيدهايد که طراحي و ساخت اتاق کودک با کمک گرفتن از شيوههاي علمي نقش مهمي در اين موفقيت خواهد داشت .
آيا فکر ميکنيد طراحي چنين محيطي با تکيه بر سليقه شخصي و رنگ مورد علاقه و بدون ياري گرفتن از علوم مرتبط و کارشناسي شده صحيح ميباشد ؟
حال اين سوال مطرح ميشود : چگونه ميتوان محيطي را با چنين خصوصياتي ساخت ؟
براي جامه عمل پوشاندن به اين اهداف بايد از متدPSYCHOLOGICAL DECORATION کمک گرفت .
PSYCHOLOGICAL DECORATION چيست ؟
در لغت به معناي دکوراسيون روانشناسي ميباشد.
PSYCHOLOGICAL DECORATIONمتدي است که از تلفيق علم روانشناسي و دکوراسيون داخلي بوجود آمده است . در اين متد ابتدا با کمک گرفتن از متخصصين روانشناسي اقدام به آناليز کودکان ميشود . اين امر با استفاده از شيوههاي علمي ، تجربي و تحليلي شخصيت کودکان شامل : تستهاي استاندارد (اضطراب ، ترس ، افسردگي ، کمروئي ، خيال پردازي ، پرخاشگري ، استعداد ) ، آناليز نقاشي ، مصاحبه با والدين صورت ميگيرد. سپس اطلاعات استخراج شده در اختيار دکوراتور قرار ميگيرد تا با استفاده از آن دکوراسيون مورد نياز کودک طراحي و ساخته شود.
با وجود چنين پروسهاي دکوراسيوني براي اتاق کودک طراحي و ساخته شده که علاوه بر زيبايي، علايق، استعدادها و نياز کودکان نيز در آن لحاظ شده است .
No comments:
Post a Comment